Verandering is een constante
We leven in de zogenaamde VUCA-wereld (snel veranderend, onzeker, complex en dubbelzinnig) en dit vooral in het bedrijfsleven. We kunnen hierdoor steeds moeilijker plannen op een termijn van 5 à 10jaar. Deze nieuwe wereld waarin wij als mens en organisatie ons in bevinden vraagt om een nieuwe aanpak. Leven met verandering, niet meer alles vast zetten, maar net flexibel en visionair zijn. Verschillende persoonlijkheden reageren heel anders op verandering. Coaching kan een goede manier zijn om uw team te begeleiden door een periode van verandering. Maar hoe kan dit worden gedaan? Begin met de leiders! Gebruik coaching om diegenen te ondersteunen die de verandering het eerst leiden. Ze moeten tijdens de overgangsperiode immers focus houden, hoe chaotisch het ook mag zijn. Hierbij is het vooral belangrijk dat leiders zichzelf beter leren kennen, hun gedragspatronen en blinde vlekken die hen onbewust drijven en hen motiveren om op een bepaalde manier te handelen. Wanneer we deze patronen en motivaties bewust maken, is men in staat om ze te transcenderen en rijkere, meer ondersteunende manieren van zijn te ontwikkelen en is men in staat om verantwoordelijkheid te nemen in eigen gedrag en groei. Bedrijfsscan Leiders moeten kunnen uitzoeken en bepalen hoe succesvolle verandering eruit zal zien. Dit geeft je iets waar je je op kan focussen en toont je de verschillende gebieden om aan te pakken tijdens verschillende coaching sessies. Bij Talpa Coaching beginnen we steeds met een bedrijfsscan, de luisterfase zeg maar. Daarbij ligt de focus op elke afdeling van het bedrijf en de afdelingen onderling. Dit zorgt ervoor dat je blootlegt wat het meest effectief is om te veranderen. Medewerkers zitten er dagelijks middenin en leggen zo bloot waar verandering nodig is. Dit in processen, procedures, culturen,… Het geeft je een beter inzicht in jouw bedrijf, waar het zich bevindt en waar het naartoe gaat. Weerstand van werknemers Verandering kan heel moeilijk zijn, je krijgt vaak weerstand wanneer je nieuwe structuren wil implementeren die een ingrijpende impact hebben op bestaande kaders en procedures. Het feit dat werknemers van in het begin betrokken worden kan enkele wegversperringen verwijderen. Communicatie Reeds van in het begin is transparantie en communicatie belangrijk. Het is nodig duidelijk uit te leggen waarom de organisatie veranderingen moet ondergaan die zullen plaatsvinden. Het geeft je de kans om ervoor te zorgen dat iedereen aan boord springt en bereid is zich aan te passen aan de veranderingen die op til zijn. Leiderschapsproblemen Je kunt niet alleen het personeel coachen door verandering - je kunt ook de leiders van verandering coachen. Dit zal helpen om een uniforme visie op de overgang te creëren tussen alle verantwoordelijken voor de uitvoering ervan. Je kunt hier in een meer formele stijl aan werken door alle leiders samen te ontmoeten. Door dit te doen, kan ook worden verzekerd dat de visie voor verandering één geheel vormt met al het management dat er verantwoordelijk voor is. Heb je deze blog nuttig gevonden voor coaching door verandering? Heb je nog meer tips voor coaching van managers in een overgangsperiode? Deel ze met ons op onze social media-pagina’s. Wil je graag dat Talpa Coaching verandering in uw bedrijf gaat begeleiden? Contacteer ons op: Info@talpa-coaching.be of Isabelle Demol: 0475 52 12 47
0 Comments
Vrijdagmorgen 17 augustus, net 1 werkdag gehad na deugddoende vakantie en ik tel reeds 3 gesprekken met ondernemers die in de “jus” zitten met werknemers die niet komen opdagen. Eentje heeft rugpijn, eentje burn-out en eentje een nekwervel die vastzit. (laat dit nou net drie niet-bewijsbare ziektes zijn…) De 3 zelfstandige bedrijfsleiders zitten met de handen in het haar, liggen na eerste werkdag al wakker over hoe ze de hoge kosten voor het ziekteverzuim gaan dragen, eventuele ontslagvergoedingen en tegelijkertijd hoe ze hun werk in godsnaam gaan rondkrijgen.
Gedeelde verantwoordelijkheid Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om zijn/haar medewerkers te begeleiden door goed leiderschap, aan te geven wat goed is voor het bedrijf en de werknemers hierin te faciliteren en te begeleiden. En toch… ook de werknemer heeft de verantwoordelijkheid zijn eigen carrière in handen te nemen en ervoor te zorgen dat hij/zij sappig blijft op de arbeidsmarkt. Het is niet meer zo dat je op je 15e nadenkt over wat je gaat doen en dat dan de komende 40 jaar dat ook effectief gaat doen. In een steeds veranderende arbeidsmarkt moet de werknemer zelf ook nadenken over zijn/haar 2e en 3e carrière. Het is dus niet alleen de werkgever die moet faciliteren en aangeven wat voor arbeid hij precies nodig heeft en op welke manier hij het ziet. Het is de werknemer zelf die zijn carrière in handen moet nemen en ervoor moet zorgen dat hij opgeleid is voor de benodigde arbeid binnen of buiten de organisatie waar die nu werkt. Oprechte communicatie is nog te veel taboe Werkgevers en werknemers die meer aandacht besteden aan open communicatie zonder oordeel en met wederzijds respect krijgen meer vat op hun medewerkers en vormen zo een performanter team wat ongetwijfeld tot meer succes gaat leiden. Werknemers die zich aanpassen aan de steeds veranderende arbeidsmarkt om mee te zijn met de evoluties en om een drijvende kracht te zijn die deze verandering stuwt krijgen veel meer kansen, zijn gelukkigere en worden gegeerd op de arbeidsmarkt. Elke ondernemer wil immers dynamische, ondernemende en creatieve krachten in zijn team! Werknemers moeten durven open communiceren met hun leidinggevende en moeten durven aangeven waar ze naartoe willen ook al willen ze uit het bedrijf groeien. Werkgevers moeten hier durven in meegaan en beseffen dat dit ten goede van hun bedrijf komt want wat heb je aan werknemers die niet komen opdagen en meer ziek zijn dan aanwezig? Kritische succesfactoren De meest kritische succesfactor voor een goede samenwerking tussen werkgever en werknemer is open communicatie zonder oordeel. Dit samen met aanpassingsvermogen, openheid voor feedback, relativeringsvermogen en leervermogen in het algemeen zorgt voor succes voor zowel de werkgever & werknemer als voor de organisatie. Persoonlijke aanpak Steeds meer en meer bedrijven gaan hiervoor trajecten aan in ons loopbaancentrum. Team coaching bij Talpa Coaching begint waar het voor gewone loopbaancentrums ophoudt. Het draait bij ons niet om invullijstjes en werkboeken en alles wat saai is. Bij Talpa Coaching is er leven in de brouwerij! We streven naar performante teams en dit met persoonlijke aanpak. We zorgen ervoor dat er gemeenschappelijke doelen zijn, definiëren de gemeenschappelijke waarden van het bedrijf, zetten werknemers en teams in hun kracht, werken aan samenhorigheid, boosten verkooptechnieken en communicatie in het algemeen,… We zorgen ervoor dat beide werkgevers en werknemers het roer in eigen handen nemen en fier zijn op het bedrijf en dit ook naar buiten dragen… of… dat ze uit eigen initiatief het bedrijf verlaten… zonder ziekte! Wil je ook meer weten over coaching in uw bedrijf? Laat het ons weten: 0475 52 12 47 of info@talpa-coaching.be Coaching in uw bedrijf kan met KMO-portefeuille en met loopbaancheques. Bedrijven kunnen coaching aanbieden aan zichzelf en hun werknemers voor 80€ voor 8h ipv 1331€. Waar wacht je nog op? Boost uw onderneming! Groetjes, TC-Team! Een gezin, een familie is als een boom. Elk lid vertegenwoordigd een tak en we hebben elk dezelfde wortels. De boom is een geheel, je kan geen takken wegdenken of vergeten of de boom is niet meer dezelfde boom. Hij ziet er anders uit, heeft een dorre kant, mankeert een stuk,… Hij mist iets. Binnen een familie draag je samen verantwoordelijkheid voor het bloeien en groeien van de boom. En elk voor zijn eigen deel. Als individu verbonden We zijn allen gescheiden en toch verbonden met de andere familieleden. Elk lid groeit zijn eigen weg uit, maar elk lid is uniek en moet als dusdanig gewaardeerd en erkend worden. Erkenning beïnvloedt je algehele geestelijke gezondheid, geeft je een gevoel van eigenwaarde toont je de weg naar een succesvol leven. Zijn wie je bent, binnen je rol Binnen een gezin zijn verschillende rollen. Denk maar aan moeder, vader, broer, zus, kind, baby, oma, opa,… Elk heeft zijn eigen rol. Moeder en vader hebben de verantwoordelijkheid voor het emotionele welzijn van hun kinderen. Ze moeten kinderen gelijk waarderen elk volgens zijn mogelijkheden, talenten, … Ouders dragen de verantwoordelijkheid voor het gevoel van eigenwaarde van elk van hun kinderen. Ouders moeten kinderen steunen en hen niet-polair bekijken. Een kind is niet goed of slecht, arm of rijk, slim of dom,… Elk kind heeft mogelijkheden en ouders moeten hen de tools aanreiken om elk op zijn manier te groeien. Als kinderen voelen dat ze zichzelf kunnen zijn zullen ze sneller moed vinden om te ondernemen in wat ze zelf ambiëren en belangrijk vinden. Als kinderen zichzelf mogen zijn en voelen dat ze een gewaardeerde plek hebben binnen het gezin geef je hen een onwaarschijnlijke kracht gestuwd door eigenwaarde en het gevoel er te mogen zijn zoals ze zijn. Ook broers en zussen moeten elkaar erkennen, accepteren en ondersteunen. Enkel zo kunnen ze een volwaardig deel uitmaken van het geheel. Enkel door naar elkaar te luisteren zonder oordeel en rekening te houden met de mogelijke waarden van de ander is er plaats voor open communicatie gebaseerd op respect. Je hoeft elkaar niet alles te vertellen, maar vertrekken vanuit oprechtheid zonder maskers doet wonderen. Laat je niet leiden door de waarheden van een ander en de emoties van de situatie. Toon de ander dat hij de moeite waard is om er te zijn! Jij bent ok, ik ben ok! Enkel door oordeel achterwege te laten kan je openstaan voor mogelijkheden, anderen hun mening accepteren en voluit aanwezig zijn voor jezelf en de ander. Probeer elkaar niet te veranderen. Als je de ander constant het gevoel geeft dat hij of zij moet veranderen zeg je onrechtstreeks dat hij niet goed genoeg is. Geef elkaar voldoende aandacht en luister naar wat echt speelt. Hierdoor geef je elkaar het gevoel dat je vrij bent om jezelf te zijn. Je mag voelen wat je voelt en denken wat je denkt. Het geeft je nieuwe wegen naar nieuwe mogelijkheden en dit met je eigen inzichten. Het geeft je toegang tot de tot nu toe onaangeboorde bronnen van kennis en ervaring. Elk antwoord zit in jezelf! Bovenal genieten doe je met mensen Samen genieten is een deel van gelukkig zijn. Men doet ons geloven dat gelukkig zijn gaat over “mijn dingen”, elk voor zich. Vergeet het! Geluk is een innerlijke houding, niet de grote materiële wortel. Geluk is hier en nu, niet enkel later en nooit. Gelukkig zijn doen we samen. Vergeet vooral niet dat wij de andere zijn voor de andere! Hoe meer je elkaar vertrouwt, hoe gelukkiger je bent. Als je bewust aan de slag gaat met geluk wordt je je ervan bewust waar je gelukkig mee bent en waar je nog kan groeien! Je bent echt een deel van de boom als je mag zijn wie je bent, mag worden wie je wil, als je dit samen kan doen en als je kan/mag bijdragen tot het grotere geheel. Ik wens jullie allen het grote geluk onder de kerstboom, de bloeiende tak in het grote geheel. Geniet van deze warme, gezellige familiedagen. Isabelle 13 jaar geleden… net 30j geworden, werk opgezegd, groot feest gegeven en de sprong gewaagd.
Bureau naast mijn bed en met een valies vol werkkledij de baan op. Velen verklaarden mij zot, maar het was de zottigheid zeker waard. Eigenlijk werd ik uitgedaagd. Ik ben eerder het introverte type wat maakt dat ik soms ongeïnteresseerd en teruggetrokken overkom. Dat maakte dat ik nooit de perfecte job vast kreeg. Bij sollicitaties strandde ik steeds in de laatste ronde. Je hebt massa’s talenten, maar bent te stil, te rustig,… Grrrr…. Toen ik psychologie wou studeren zei men mij dat dit te fluffy was voor een lid van een hardwerkende West-Vlaamse ondernemende familie. Rechten dan? Neen, leer maar eerst uw plichten! Accountancy-Fiscaliteit dan maar… daar viel precies wel mee te leven, iedereen content, maar ik deed het niet graag. Ik studeerde nog van alles bij, had interesse in superveel, maar ik kwam nooit bij “this-is-it” uit. Ik had het gevoel dat niemand in mij geloofde en dat frustreerde mij. En toen kwam de druppel die de emmer deed overlopen. Iemand zei: “jij zou dat nooit kunnen!” Er werd op mijn knopje gedrukt. Die had ik nodig en ik pakte hem. Verdikke, ik ben hier nog altijd dankbaar voor. ISABO.be was geboren! Ik startte mijn bedrijfje met een minimum kapitaal en probeerde op een gezonde manier zonder financieringen mijn bedrijfje uit de grond te stampen. Elk succesje werd gevierd en elke verdiende Euro werd geïnvesteerd. Al snel kwam het eerste personeelslid, de drukkerij, de webshop, de winkel, borduuratelier,… Een multinational is het niet geworden en zal ook nooit mijn ambitie zijn. Ik ambieer een bedrijf waar ik me goed voel en waar collega’s en klanten centraal staan. Normen en waarden gaan boven alles. Elke dag loop ik wel eens tegen de muur of schopt me iemand tegen de schenen. Blijven opstaan is het geheim. Omgaan met tegenslagen, het hoort bij het spel. In 2010 nam ik een consulting bedrijf over die zich specialiseerde in begeleiding van zelfstandigen of werknemers die de sprong wilden wagen naar zelfstandigheid. Dit bracht me beetje bij beetje bij coaching en later ook bij teamcoaching. Coaching gaat verder dan consulting. Een coach geeft geen advies maar werkt met wat er is. Hiermee bedoel ik niets materieel. Coaching richt zicht tot de persoon zelf. We zoeken waarden en normen, overtuigingen (beperkend en vermogend), talenten, competenties, identiteit… En hiermee werken we verder. Alleen door vanuit de kern te vertrekken kom je tot de essentie en bereik je die balans waar tegenwoordig zoveel over geschreven wordt. In een wereld van verandering bereik je die balans niet zomaar, het is een werkwoord. Vandaag 13 jaar later vind ik mijn balans in enerzijds mijn gezin en anderzijds de combinatie van het leiden van ISABO.be en het begeleiden van coachees in hun zoektocht naar wat voor hen zo belangrijk is. Voor mij werkt het fantastisch! Ik kan me omringen met verschillende soorten mensen en dat boeit me. Ik leer elke dag bij en krijg de kans risico’s te nemen zonder toestemming te vragen, ik mag mislukken en als het lukt vieren we succes. Ik werk nog steeds aan het leren delegeren en pluk er de vruchten van. Ik kan mensen helpen om ze op hun podium te laten stralen en me toch in mijn cocon terug te trekken. Ik leer mezelf kennen en werk aan persoonlijke effectiviteit. … 13 jaar ISABO.be…Tijd voor een feestje 😊 Hoe zit het met jouw balans? Laat het me zeker weten Alle info over werkkledij en textielbedrukkingen: www.isabo.be Alle info over coaching: www.talpa-coaching.be Isabelle Jaloersheid hoort niet thuis in een wereld van gezonde relaties, maar het gebeurt. Mensen zijn soms jaloers omdat je iets meer hebt of iets beter kunt. Meestal om iets wat zij net niet hebben of (nog) niet kunnen. Gewoon blij voor je zijn wordt hierdoor moeilijk. Met jaloerse trekjes geven ze toe dat ze, in hun perceptie, minder zijn dan jij.
Ze tonen dit door je te vernederen, te liegen, je naar beneden te halen en je te overstelpen met kritiek. De kern van jaloezie is onzekerheid. Wanneer mensen een gebrek aan zelfvertrouwen hebben voelen ze zich snel minder dan jij. Ze zijn onzeker en proberen ofwel zichzelf groter te maken ofwel maken ze jou kleiner. De combinatie van de twee is bij jaloerse mensen een topper. Liefst doen ze dit onrechtstreeks want face to face de confrontatie aangaan is te riskant en legt hun zwakte bloot. Wat bedoelen ze echt? Eigenlijk zit achter jaloezie verborgen bewondering, ze vinden het fantastisch wat je doet. Wat hen eigenlijk irriteert is het besef dat zij net niet hebben wat ze in jou bewonderen. Hiermee omgaan is niet iedereen gegeven en vaak uit zich dit in kritiek en een destructieve houding. Je bent de moeite waard om jaloers te zijn! Jaloezie is de gebrekkige communicatie van een gebrekkige mentaliteit. Wat jaloerse mensen echt bedoelen is dat je goed bezig bent. Vergeet de jaloezie en zoek het verder. Zoek de echte reden. Bekijk het door de andere bril. Je inleven in de perceptie van de ander kan wonderen doen. Probeer te achterhalen wat jaloerse mensen en pesters zichzelf vertellen over de situatie en wat maakt dat ze zo tegen je reageren. Deze perceptie is niet goed of fout, maar toont je de manier waarop zij in de wereld staan en is gekleurd door hun ervaring, opvoeding, overtuigingen,… Ook inzicht in je eigen percepties kan je helpen om je eigen persoonlijke (voor)oordelen en voorkeuren zichtbaar te maken. Ook al heb je een goede intentie, je gedrag wordt gestuurd door je overtuigingen en hebben niet altijd het gewenste effect. Als je je meer bewust wordt van je eigen percepties krijg je meer inzicht in de verhalen die je jezelf vertelt over wie je bent en over jouw model van de wereld. Als je de verschillen leert onderkennen en waarderen, kan je relaties ontwikkelen die gebaseerd zijn op wederzijds respect en maak je de weg vrij naar succes. Maak jezelf niet kleiner. Jezelf kleiner maken om reacties van anderen te vermijden helpt je niet verder. Blijf wie je bent en laat het probleem waar het thuis hoort. Laat enkel groeien wat goed is en vergelijk jezelf steeds met hoe je gisteren was. Blijf je mindset de baas en laat je enkel verleiden door groei. Inspireer jezelf en hou focus op je doel, werk aan opbouwende relaties en live your dream! Betrap je jezelf op jaloersheid? Betrap je jezelf op jaloersheid? Zoek dan uit wat je verborgen behoefte is. Zoek de schuld niet bij een ander, maar zoek welke opportuniteiten er zijn om deze behoefte om te zetten in een bereikbaar doel! Zo klim je beetje bij beetje de ladder van succes! Succes is een werkwoord. Het is niet het einde en falen is niet fataal. Het is de moed om verder te gaan die telt! Iedereen maakt het wel eens mee. Je hebt een vriendenkring en ze noemen elkaar “echte vrienden”. In werkelijkheid heerst er steeds een strijd van jaloersheid, nijd, roddels, … De een over de ander en de ander over de een. Elk om het best en om het meest.
|
Isabelle DemolDe ideale coach:
talenten bij anderen helpen opdiepen en ze het podium aanreiken waarop ze kunnen schitteren! Archieven
August 2018
Categorieën |