TALPA COACHING
  • Home
  • Wat
    • Persoonlijkheidstesten >
      • Enneagram
      • Insights Discovery >
        • Bestel Insights Discovery Profiel
    • Coaching, training, bemiddeling
  • Wie
    • Isabelle Demol
    • Kathy Dobbels
    • Wouter Gheysen
    • Isabelle Bouckaert
    • Kevin Clevers
    • Anja Bruynseels
  • Contact

Niet gecoacht worden is een business risico.

All coaching is, is taking a player where he can't take himself.(Bill McCartney)

​Hoe omgaan met een slecht rapport?

28/6/2016

0 Comments

 
Foto

We kennen het allemaal.  Als je 80% haalt krijg je een trampoline, nieuwe fiets, rolschaatsen,…
Wat als je kind dan maar 75% of één of meerdere buizen heeft en écht wel zijn/haar best gedaan heeft?  Wat bereik je met te straffen en in hoeverre kan je het toch belonen?  Waar kan je kind op verder bouwen?  Waar ziet het mogelijkheden richting succes?

Op een afscheidsfeestje op school kwamen we in een gesprek over de manier van dingen aanleren aan kinderen.  Een meisje van het derde leerjaar had 2/10 voor lezen.  Nul foutjes had ze gemaakt, maar kon niet om met de tijdsdruk van de chronometer (echt! De chronometer).  Ik vertaal dit als perfect lezen maar kan niet overweg met de stress van de wekker.  Of perfect gelezen en traag. 

Op een schaal van 1 tot 10 vraag ik me dan af, hoeveel zit er in om perfect te lezen en hoeveel zit er in om traag te lezen?  1 voor perfectie en 1 voor traagheid? 1.5 voor perfectie en 0.5 voor traagheid? 0.5 voor perfect lezen, 1 voor traagheid en 0.5 om niet met de wekker te kunnen omgaan maar toch de moeite te doen?  Hoeveel krijgt je kind bij 2/10 voor de inspanning die het doet om beter te worden.?.. 


Hoe kunnen we hier best mee omgaan?

Een 2/10 is echt niet motiverend voor een kind.  Een kind dat moeite doet om te lezen, veel oefent en oefent en oefent, perfect leest en dan toch een slecht resultaat krijgt ga je echt niet motiveren of stimuleren om hiermee verder te gaan.

Leven is leuker met feestjes. :)

Beloon je kind voor wat het reeds wel kan.  Tenslotte leest het perfect zonder fouten.  Benoem dit zodat dit voor je kind een klein feestje is. 

Geef je kind meer verantwoordelijkheid voor zijn eigen leren

Verschillen tussen leerlingen zijn er altijd al geweest en zullen er altijd blijven.  Richt je niet eindeloos op het leerresultaat, maar heb meer oog voor het leerproces bij je kind, voor de actieve en gemotiveerde leerhouding van je kind.   Laat je kind helpen mee zoeken naar methodes die in zijn/haar eigen bereik liggen om een stapje verder te schuiven naar 3/10.  Laat je kind vertellen wat het wel al goed kan en waar de mogelijkheden open liggen om te groeien. Laat je kind nieuwe mogelijkheden tot vooruitgang zien.  Succes verzekerd.  Al snel zal je kind gemotiveerder zijn.  Het zal nog wel eens fout lopen, maar veel minder dan bij straffen.

Blijf vooral successen vieren!

Successen vieren zal leiden tot een actieve en gemotiveerde leerhouding van je kind.  Wanneer een kind deze leerhouding verworven heeft, is het van binnenuit gemotiveerd om prestaties te leveren.  Met leerhouding bedoel ik de mate waarin mensen open staan om te leren en heeft dus niets te maken met werkhouding doch alles met het zelfbeeld en het optimaal gebruik kunnen maken van de aanwezige cognitieve vermogens.
Ieder kind die een actieve en gemotiveerde leerhouding aanneemt zal vanzelf successen boeken.  Dit wil niet zeggen dat je kind automatisch de primus wordt van de klas, maar dat het binnen zijn eigen beperkingen er nagenoeg het maximale uit weet te halen.

Als ouder kan je hierbij zorgen voor een klimaat van ondersteuning, uitdaging en vertrouwen.  Als je kind beroep kan doen op iemands ondersteuning voordat het veel faalervaringen heeft zal dit het kind het gevoel geven dat het een competentie heeft.  (Wacht dus niet tot dat het afgestraft wordt met slechte punten). Zo voorkom je dat je kind uit de boot gaat vallen of gaat denken dat het voor hem gewoon te moeilijk is en zich daarbij gaat neerleggen.
Je kind kan je ook uitdagen.  Laat je kind zoeken naar wat in zijn mogelijkheden ligt om verder te komen.  Spring niet van 2/10 naar 8/10, maar richt je eerder naar 3 of 4/10, daarna 5/10. (vergeet de successen niet te vieren).  Door je kind te betrekken ga je een kind van binnenuit motiveren om tot leren te komen.  Je kind zal tot de ontdekking komen dat het leren zelf kan leiden.
Vertrouw op je kind en op zijn eigen kunnen, creëer een positieve sfeer en relatie en pas je aan aan het niveau van je kind. 
Tot slot nogmaals: Blijf successen vieren!
​
Isabelle

0 Comments



Leave a Reply.

    Isabelle Demol

    Foto
    De ideale coach:
    ​talenten bij anderen helpen opdiepen en ze het podium aanreiken waarop ze kunnen schitteren!

    Archieven

    August 2018
    December 2017
    September 2017
    May 2017
    April 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016

    Categorieën

    All
    Stress

    RSS Feed

    View my profile on LinkedIn

      Stuur me gratis nieuwe tips

    Subscribe to Newsletter
Isabelle Demol - Talpa Coaching - Henri Lebbestraat 162, 8790 Waregem - 0475 52 12 47 - info@talpa-coaching.be

  • Home
  • Wat
    • Persoonlijkheidstesten >
      • Enneagram
      • Insights Discovery >
        • Bestel Insights Discovery Profiel
    • Coaching, training, bemiddeling
  • Wie
    • Isabelle Demol
    • Kathy Dobbels
    • Wouter Gheysen
    • Isabelle Bouckaert
    • Kevin Clevers
    • Anja Bruynseels
  • Contact